Om ditt boende
En bostadsrätt är en nyttjanderätt till en lägenhet som är kopplad till medlemskap och andel i bostadsrättsförening. Den representerar ett värde och kan säljas och köpas. Lägenheten ägs av bostadsrättsföreningen men disponeras av bostadsrättsinnehavaren.
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som styrs enligt bostadsrättslagen. Medlemmarna äger och förvaltar hus, mark och gemensamma utrymmen gemensamt. En styrelse sköter det löpande arbetet och den väljs vid föreningens årsmöte.
Föreningens högsta beslutande organ är föreningsstämman och styrelsen är föreningens verkställande organ. Stadgar styr verksamheten och föreningen bedrivs enligt självkostnadsprincipen, det vill säga föreningen ska inte gå med vinst utan bostadsrättinnehavarna betalar endast sin andel av föreningens kostnader. Genom medlemmarnas medverkan i föreningsarbetet kan kostnaderna hållas nere och det är viktigt att alla drar sitt strå till stacken.
Andrahandsuthyrning
Ansökan om andrahandsuthyrning ska skriftligen lämnas till styrelsen. Ansökan ska innehålla uppgifter om andrahandshyresgäst, uthyrningstid samt intyg från hyresgästens arbetsgivare eller studieinrättning.
Ansvar för föreningens fastighet och byggnad
Det åligger föreningen och dess medlemmar att försöka begränsa skada, eller avvärja sådan skada som kan befaras inträffa. Om skäliga åtgärder inte vidtagits, och detta medför att skada förvärrats, påverkar detta föreningens – och därmed medlemmens egen – ekonomi. Det är därför av stor vikt att medlem har sin lägenhet under sådan uppsikt att skador och dylikt i möjligaste mån kan undvikas /begränsas.
Avsättning till fond för föreningens fastighetsunderhåll (yttre fond)
Avsättning till fonden sker enligt föreningens stadgar och ingår i årsavgiften.
Avsättning till fond för bostadsrättshavaren lägenhetsunderhåll (inre fond)
Någon avsättning till bostadsrättshavarens lägenhetsunderhåll ingår inte i årsavgiften.
Boendemiljö
Tänk på att det är en bostadsrättsförening och inte ett hyreshus du bor i och det kräver ett visst engagemang från Din sida. Att bo i en bostadsrättsförening innebär att alla medlemmar ansvarar för ordningen och trivseln i fastigheten och i dess närmiljö. För att spara kostnader är det viktigt att alla som kan deltar på våra städdagar. Har du yrkeskunskaper eller intresse vad gäller t.ex. snickeri, måleri, datorer, ekonomi, trädgårdsskötsel m.m. så vore vi i styrelsen tacksamma om du kunde tänka dig att hjälpa oss. En av våra största kostnader är vattenförbrukningen – där kan varje medlem hjälpa till genom att t.ex. inte låta vattnet rinna i onödan, ta kortare dusch istället för att bada m.m.
Brandvarnare
Alla lägenheter måste ha minst en brandvarnare. Lägenhet över 63 kvm ska ha 2 brandvarnare. Det är lägenhetsinnehavarens ansvar att skaffa det och se till att den fungerar. Ett bra tips är att byta batterier vid advent, eftersom de flesta bränder sker just i december.
Byggavfall
Byggavfall som t.ex. vitvaror, elkabel eller förpackningsmaterial från exempelvis köksmoduler och liknande fraktar du till återvinningscentralen.
Enstaka avfallssäckar för byggskrot av typen ”big bag” får efter anmälan till styrelsen tillfälligt placeras på föreningens mark, och skall fraktas bort skyndsamt max inom 7 dagar. Placera säckarna så att de inte hindrar framkomligheten för utryckningsfordon eller renhållningsfordon, trafik till- och från parkeringsplatser eller åtkomst till fastighetens utrymmen.
Cykel- och barnvagnsförvaring
Det finns två låsta cykelförråd där du kan ställa din cykel eller barnvagn. Motorcyklar får ej förvaras i cykelförråden.
El-avtal
Föreningen har ett gemensamt avtal för leverans av el och varje lägenhet är utrustad med mätutrustning som skickar förbrukningsdata till Megacon för automatisk sammanställning till vår förvaltare SBC.
Den 1:a i månaderna februari, maj, augusti samt november skickas en fil med förbrukningsdata till SBC. Den avlästa förbrukningen multipliceras med ett medelvärde av priset per kWh hos vår leverantör av el samt nätavgiften. Kostnaden debiteras kvartalsvis i efterskott.
Vid avflyttning kommer elkostnaden att debiteras lägenheten, den nya medlemmen ”ärver” alltså kostnaden om inte köpare och säljare kommer överens om något annat.
El-installationer
Korrekta elinstallationer bidrar till ett mer brandsäkert boende. För att försäkringar och garantier ska vara giltiga måste elinstallationer ske av behörig installatör. På Kopplasäkert ser du vilka typer av elinstallationer du får göra själv.
Fastighetsservice/Felanmälan
Om något går sönder i din lägenhet är det du själv som måste se till att det lagas, kontakta hantverkare och stå för kostnaden. Är du osäker, kontakta styrelsen.
Felanmälan kan göras till SBC via deras webbformulär eller kunddportal, SBC Kundportal eller ring 0771-722 722 vardagar 07.00-16.00.
För akuta ärenden (utanför kontorstid) ring 08-721 77 77 . Med akut menas fara för person och fastighet. Det kan vara elfel, vatten som sprutar eller stigande vatten i avlopp. Det avses fel som inte kan vänta till nästkommande dag. Jourtaxa tillkommer.
Vid brand ring 112.
Försäkring
Föreningen har en fastighetsförsäkring hos Brandkontoret. I den finns ingen kollektiv försäkring om bostadsrättstillägg. Säkerställ därför att du har försäkringsskydd som innehåller ett bostadsrättstillägg i din hemförsäkring.
Förråd
Till alla lägenheter finns ett källarförråd om ca 8 kvm.
Ljud
Visa hänsyn till dina grannar och meddela om du kommer att ha fest, borra, renovera eller på annat sätt väsnas som kan upplevas störande. En god tumregel är att dämpa ljudet mellan 22-07.
Grillning
Du får gärna grilla på din uteplats eller balkong men visa hänsyn till dina grannar.
Information
Styrelsen informerar i flera kanaler för att nå ut med aktuell information om vad som pågår i föreningen.
- Hemsidan, hemsidan
- Facebook, facebook grupp
- Pappersbrev i brevlådan
Det finns också en anslagstavla vid soppstationen.
Månadsavgiften
Ekonomiska förvaltare för föreningen är SBC. Vänd dig dit med frågor angående din månadsavi och autogiro.
Nycklar
Till din bostad ingår bostadsnycklar, källarnycklar, samt i vissa fall även en postboxnyckel. Om Du tappat bort en nyckel eller behöver en extranyckel skall du kontakta styrelsen så vidareförmedlar vi en beställning till vår nyckelleverantör. Detta gäller de nyckelcylindrar som är original från när husen byggdes med systemmärkningen CLA739.
Föreningen har inte några huvudnycklar till din lägenhet och kan behöva få tillgång till lägenheten vid behov. Detta kommer självklart att meddelas i god tid.
Parkeringsplats
Föreningen har idag 33 parkeringsplatser för uthyrning, 27 av platserna är utrustade med motorvärmaruttag och sex platser med laddstolpar. Föreningens sex el-bilsplatser med laddstolpar, är avsedda för dig som idag har en elbil/hybrid. Ladda din elbil eller el-hybrid endast på platser som är avsedda för det. Motorvärmaruttag är inte dimensionerade att klara den värmeutveckling som kan uppstå, när uttaget belastas med hög effekt under lång tid. Värmeutveckling kan innebära brandrisk och snabbar på åldrande av elanläggningens komponenter.
Kontakta vår förvaltare SBCs kundtjänst om du vill hyra en parkeringsplats. Samtliga parkeringsplatser kostar 550kr/per månad och elen som förbrukas vid elbilsplatserna debiteras av MER. Kontakta MER för att ställa dina frågor och starta ett abonnemang.
Pantsättning
SBC har fullmakt att hantera alla pantsättningar för föreningens räkning. Skicka alla dokument direkt till dem på adressen:
Plantering på föreningens mark All plantering som sker på föreningens gemensamma mark (inte egna uteplatser) sker efter samråd med föreningens trädgårdsgrupp, och om en sådan inte är etablerad med styrelsen. Detta eftersom att föreningen står ansvarig för allt som sker på marken gentemot kommunen och att följa plan- och bygglagen.
Råttor Fågelmat lockar till sig råttor och innehåller K-vitamin, vilket gör att det gift Anticimex lägger ut vid en sanering inte har avsedd effekt. Råttor är duktiga klättrare och tar sig upp i klätterväxter på fasader och balkonger. Råttor gillar också bär, frön och annan skörd från din odling.
Skadedjur
Vid upptäckt av skadedjur i gemensamma utrymmen, kontakta styrelsen. Vid upptäckt av skadedjur i lägenheten, ring skadedjursbekämpare.
Sopor
Vi har en sopstation vid villans norrgavel för hushållsförpackningar samt hushållssopor. Tryck ihop de ursköljda förpackningarna så gott det går för att ta så liten plats som möjligt i kärlen. Vi betalar gemensamt för sophämtningen och extra hämtningar är dyrt. Vi sorterar följande förpackningar och emballage:
- Hårda och mjuka plastförpackningar
- Pappersförpackningar
- Kartong och wellpapp
- Metallförpackningar
- Ofärgat och färgat glas.
- Resten av dina ”vanliga” sopor sorteras som hushållssopor.
Vi har ett grovsoprum som ligger vid gaveln av huset längs Kratsbodavägen. Bygg-, el- och kemitekniska (ex. färg) får inte slängas här utan ska lämnas vid återvinningscentral.
Stadgar
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. Bestämmelserna för vår förening och alla som är medlemmar finns i stadgarna.
Styrelsen
Styrelsen väljs en gång per år på föreningens årsstämma. Styrelsen träffas en gång i månaden med undantag för sommar- och julledighet. Som medlem är man självklart välkommen att delta och är du intresserad av att arbeta i styrelsen kontaktar du valberedningen.
Stöld och inbrott
Vid stöld eller inbrott ringer du till Polisen 114 14. Kontakta dessutom styrelsen vid stöld så att styrelsen kan kartlägga om det krävs extra säkerhetsåtgärder någonstans i fastigheten.
Tv, bredband
Fastigheten är ansluten till ComHem Kabel-TV nät och basutbudet ingår i månadsavgiften. Vill du köpa till ytterligare utbud vänder du dig direkt till ComHem.
Vi har fiber installerat och ett gemensamt bundet gruppavtal med som debiteras via avgiftsavin. Vi har 100/100 och kostnaden är 187kr. Du kan även uppgradera hastigheten, kontakta isåfall Bredband2.
- Behöver jag skaffa en egen router?
Ja, det behöver du om du om du exemeplvis vill ha trådlös uppkoppling (du kan även koppla din dator direkt till det installerade modemet). - Hur kopplar jag in min router?
I varje lägenhet ska en lite vit kartong ha palcerats i samband med installationen. I denna finns en manual samt kablar. Läs manualen till modemet samt manualen till din router. Den korta versionen är att du kopplar den bifogade nätverkskabeln med röda kontakter mellan modemet och din router. På modemet bör ett antal färgkodade ingångar finnas på undersidan. Du kopplar in den röda kabeln i den röda ingången (även märkt ”LAN1”). Andra änden av kabeln sätts i din router i ingången för input (”WAN” eller liknande). - Vem är vår leverantör av fiber och bredband?
Infrastrukturen tillhandahålls av IP-only, Vårt gruppavtal kring själva bredbandet tillhandahålls av Bredband2. - Vilken hastighet har vårt gruppavtal?
Vi har 100/100 Mbit (ned/upp). - Kan jag uppgradera mitt bredband till högre hastighet än 100/100?
Ja det kan du, och du behöver blir då debiterad mellanskillnaden. Vänd dig till Bredband2 för att uppgradera.
Tvättstuga
Finns i villan och är endast till för de medlemmar som bor där. Radhuslängorna har egen tvättmaskin i badrummet.
Uteplatsen
Du som har uteplats sköter ansvarar för klippa gräs, buskar och häcken så att det ser vårdat och fint ut för vår allmänna trivsel. Vintertid har vi ett gemensamt ansvar att snöskotta lilla gången från fastigheten ut mot de allmänna gångarna. Tänk även på att skotta bort snö från din balkong.
Ventilationssystem
• Separat frånluftsfläkt för varje bostad. Modell Systemair Essvent L (även kallat kryddhylleaggregat) sitter ovanför spis som betjänar badrum, dusch, klädkammare/förråd och kök. Styrning via spiskåpa.
Instruktion och underhållsinstruktioner ska finnas i bostad. Annars hämta här
• Separat tilluftsfläkt med värmebatteri för varje bostad. Modell Systemair K100M/K100 EC (kanalfläkt) placerad i klädkammare betjänar vardagsrum. Styrning via tyristor i klädkammare.
• Det sitter filter bakom radiatorer i sovrummen, (Acticon: Komfortfilter 310/310-T, Tidigare F7). Lägenhetsinnehavaren ansvarar för att byta dessa regelbundet. Tänk på att ett hårt smutsat filter hindrar det viktiga tillflödet av friskluft. Rekommendationen är att byta en till två gånger per år. Beställning samt instruktion för hur de byts finns på Acticons hemsida.
Våra hus
Föreningen består av totalt 38 lägenheter fördelade i tre byggnader, Villan samt två stadsradhuslängor.
Historia – Bromma västra daghem – Klintbacken
Bromma västra daghem startade 1929 och kallades vanligen för ”krubban”. Daghemmet var ett av Stockholms äldsta och inrymt i ett tvåvåningshus i engelsk stil.
På nedre våningen hade barnen sina lekrum. På övre våningen fanns fyra rum av vilka tre användes som personalbostäder.
Daghemmet tog emot 54 barn, varav tio spädbarn. De yngsta barnen var endast sex veckor gamla. De föräldrar, som lämnade sina barn till ”krubban”, arbetade vanligen vid någon av de många industrier som fanns i Mariehäll och Sundbyberg. Många kvinnor arbetade vid Marabou. Andra arbetsplatser var t.ex. fabriken där Sonora grammofonskivor tillverkades och AB Svenskt Matsilver. Ofta var kvinnorna ensamstående.
Kostnaden för att ha sitt barn på ”krubban” under 1930-talet var 20 öre per dag för föräldrar med de lägsta lönerna. Den högsta avgiften var 2 kronor per dag. Det var få familjer, som betalade den summan. 2001 flyttades verksamheten till en näraliggande förskola. Huset är i dag ett flerfamiljshus. (Läs mer i BHÅ 2004)